Tim Fitzgerald – guitar
Tim Fitzgerald guitar USA/Chicago
Full House – T. Fitzgerald (g), Victor Garcia (tp), Chris Madsen (sax), Brent Griffin Jr. (sax), George Fludas (dr), Tom Vaitsas (p), Christian Dillingham (b)
– released July 29, 2022
References: Website :
„Plays with the warmth and fluidity of Wes Montgomery,
but with his own hearty tone and nuanced approach to the blues.“
Lloyd Sachs, Chicago Jazz Festival
Mehr als zwanzig Jahre lang hat sich Tim Fitzgerald vor dem erleuchteten Vorbild von Wes Montgomery (1923-1968) gedemütigt. Er hat das gesamte Songbook des Gitarristen gelernt, seine einflussreichen, idiosynkratischen Voicings studiert, seinen sensiblen Anschlag, die klassische Art seines Daumens, seine eloquente Phraseologie. Im Jahr 2009 veröffentlichte Fitzgerald 625 Alive: The Wes Montgomery BBC Performance Transcribed, ein akribisch recherchiertes Buch, das frühere Transkriptionen korrigiert und mit Analysen der einzelnen Soli und einem Interview mit dem Pianisten Harold Mabern neue Erkenntnisse liefert. Als gefragter Studiomusiker in Chicago hat Fitzgerald zahlreiche eigene Gruppen geleitet, von denen sich viele auf Wes konzentrierten. Auf dem Weg dorthin, vertieft in seine Studien des titanischen Vorfahren, sowohl als Spieler als auch als Bandleader und Arrangeur, entdeckte der engagierte Schüler seine eigene Stimme.
For more than twenty years, Tim Fitzgerald has humbled himself before the enlightened example of Wes Montgomery (1923-1968). He has learned the guitarist’s entire songbook, studying his influential, idiosyncratic voicings, his sensitive touch, the classic manner of his thumb, his eloquent phraseology. In 2009, Fitzgerald published 625 Alive: The Wes Montgomery BBC Performance Transcribed, a meticulously researched book that set the record straight, correcting previous transcriptions and adding new scholarship with analyses of each solo and an interview with pianist Harold Mabern. An in-demand session player around Chicago, Fitzgerald has led numerous groups of his own, many of them focused on Wes. Along the way, steeped in his studies of the titanic forefather, both as a player and as a bandleader and arranger, the dedicated pupil discovered his own voice. [Text: Bandcamp]