Avishai Cohen – Brightlight & Shifting Sands
Avishai Cohen – Brightlight & Shifting Sands
Brightlight release 25.10.2024
Avishai Cohen – bass
Guy Moskovich – piano
Roni Kaspi – drums
Yosi Ben Tovin – guitar (3), Hilel Salem – flugelhorn (3), Ilan Salem – flute (3)
Noam David – drums (3), Eden Giat – piano (3, 6, 8),
Yuval Drabkin – saxophone (6, 8, 10),
Lars Nilsson – trumpet (8, 10), Jacob Sollerman – trombone (10)
Shifting Sands release 13.05.2022
Avishai Cohen – bass
Elchin Shirinov – piano
Roni Kaspi – drums
Have the oppurtunity to make some Good in this World, you know …
Roni swings so hard & die Bühne ist zweifelsfrei ein Ort, auf dem er sich zuhause fühlt, so dass der Besuch eines seiner Live-Auftritte wahrscheinlich der beste Weg ist, sich mit seinem musikalischen Universum vertraut zu machen.
1997 erhielt er einen Anruf von Chick Corea und sollte fortan für sechs Jahre fester Bestandteil des Chick Corea New Trios sein, zu hören auf The Chick Corea New Trio Past, Present & Futures mit Jeff Ballard am Schlagzeug, oder auch auf dem Album Originations (2000) oder auf Live at the Blue Note (1998). Noch vor seiner Zusammenarbeit mit Chick Corea ist er auf dem Album Panamonk mit Danilo Perez zu vernehmen, es folgen im Jahresabstand 1998 bis 2001 die ersten vier Alben unter eigener Regie: Adama, Devotion, Colors und Unity erschienen in Chick Coreas Label Stretch Records. Die Alben lassen all die Erfahrungen im Zusammenspiel mit Chick Corea genauso durchschimmern wie auch die lateinamerikanischen Einflüsse, selbst das Monk‘sche Moment aus seiner Aufnahme mit Danilo Perez.
2002 gründet er sein eigenes Label Razdaz Records und hat nun sämtliche Freiheiten, was Besetzung, künstlerische Umsetzung und Komposition betrifft – es entstehen mit durchschlagendem Erfolg die Alben Lyla, At Home und Continuo und manifestieren seine Vorliebe für das klassische Trio Klavier, Bass, Schlagzeug. Gleich auch gilt seine Entdeckungsfreude den wechselnden Spielpartnern: Mark Guilana, Sam Barsch, Yosvany Terry, Diego Urcola, Eric McPherson.
Wer der Anmoderation folgt, hat auf Arte für einige Zeit die Gelegenheit, sich davon zu überzeugen, dass Live-Auftritte von Avishai Cohen die beste Möglichkeit liefern, sich mit seinem, wie es heißt, musikalischen Kosmos anzufreunden. Anzufreunden klingt dabei so, als müsste man sich erst auf seine Musik einlassen oder Geduld mitbringen, das Gegenteil ist der Fall: wer die Tapes öffnet, ist gleich im Bann dieser faszinierend fantasiereichen und melodischen Einheiten, eine davon wurde vor kurzem in Leverkusen aufgezeichnet, noch bis Mai 2025 zu sehen und zu genießen, einmal mehr höchst professionell mitgeschnitten und in Szene gesetzt. Die Begeisterung gilt auch dem am Piano spielenden Guy Moskovich und der Schlagzeugerin Roni Kaspi, die, achtzehnjährig, schon auf dem hochgelobten Album Shifting Sands mitspielte. Die beiden Alben sind nur insofern miteinander vergleichbar, als sie Avishai Cohens bewährtem Konzept, es im Trio anzugehen, folgen, beide Alben sind in der Vorgehensweise sehr unterschiedlich, werden aber in den Tapes jeweils auf den Trio Kern zugeschnitten, auf Arte zu lesen: Sein Spiel ist virtuos, seine Bühnen-Performance emotionsgeladen. Wir schreiben das Jahr 2024. Guy Moskovich ist 1996 geboren, Roni Kaspi im Jahr 2000 – Shifting Sands ist ein reines Trio-Album, Bright Light dagegen bekommt durch die Hinzunahme von Saxophon, Posaune, Trompete, Flöte und Gitarre von allein einen orchestralen Charakter in den Momenten, da sie zum Einsatz kommen.
Will sagen: Auch Sie haben die Möglichkeit, sich etwas Gutes zu tun in dieser Welt, selbst wenn Ihnen die Aufnahmen Avishai Cohens schon mehr als bekannt sind, die neunzig Minuten in Leverkusen haben es noch einmal in sich und bringen Triomusik at it‘s Best direkt ins Wohnzimmer.
Roni swings so hard & the stage is undoubtedly a place where he feels at home, so attending one of his live performances is probably the best way to familiarize yourself with his musical universe.
In 1997 he received a call from Chick Corea and from then on was to be a permanent member of the Chick Corea New Trio for six years, to be heard on The Chick Corea New Trio Past, Present & Futures with Jeff Ballard on drums, or also on the album Originations (2000) or on Live at the Blue Note (1998). Even before his collaboration with Chick Corea, he can be heard on the album Panamonk with Danilo Perez, followed by the first four albums under his own direction between 1998 and 2001: Adama, Devotion, Colors and Unity were released on Chick Corea’s label Stretch Records. The albums allow all the experience of playing with Chick Corea to shine through, as well as the Latin American influences, even the Monk moment from his recording with Danilo Perez.
In 2002, he founded his own label Razdaz Records and now had complete freedom in terms of instrumentation, artistic realization and composition – the albums Lyla, At Home and Continuo were released with resounding success and manifested his preference for the classical trio of piano, bass and drums. His joy of discovery also extends to his changing playing partners: Mark Guilana, Sam Barsch, Yosvany Terry, Diego Urcola, Eric McPherson.
If you follow the introduction, you will have the opportunity to see for yourself on Arte that live performances by Avishai Cohen are the best way to make friends with his musical cosmos. Making friends sounds as if you first have to get involved with his music or have patience, but the opposite is the case: anyone who opens the tapes is immediately under the spell of these fascinatingly imaginative and melodic jazz units, one of which was recently recorded in Leverkusen and can still be seen and enjoyed until May 2025, once again professionally recorded and set in scene. The enthusiasm also extends to Guy Moskovich on piano and drummer Roni Kaspi, who, at the age of eighteen, already played on the highly acclaimed album Shifting Sands. The two albums are only comparable insofar as they follow Avishai Cohen’s proven concept of approaching it as a trio, both albums are very different in their approach, but are each tailored to the trio core in the tapes, to be read on Arte: His playing is virtuosic, his stage performance emotionally charged. The year is 2024, Guy Moskovich was born in 1996, Roni Kaspi in 2000 – Shifting Sands is a pure trio album, Bright Light, on the other hand, takes on an orchestral character by adding saxophone, trombone, trumpet, flute and guitar in the moments when they are used.
In other words: you too have the opportunity to do something good for yourself in this world, even if you are already more than familiar with Avishai Cohen’s recordings, the ninety minutes in Leverkusen have it all again and bring trio music at its best directly into your living room.