Plays Ellington & Strayhorn

Brian Landrus – Plays Ellington & Strayhorn

 Brian Landrus – Plays Ellington & Strayhorn

Brian Landrus – baritone sax, bass sax, bass clarinet, contra alto clarinet, piccolo, c flute, alto flute, bass flute | Dave Stryker – electric and acoustic guitar | Jay Anderson – acoustic bass | Billy Hart – drums
release 12.07.2024 | BlueLand Records

Um seine eigene persönliche Interpretation der Werke von Ellington und Strayhorn zu finden, schuf Landrus ein virtuelles Orchester, das aus dem Musiker besteht, den er besser kennt als jeden anderen – sich selbst. Liner Notes

Large Formats in Jazz – das heißt nicht immer Big Band oder Orchester oder großes Ensemble, es heißt auch großes Kompositionsformat, die Formulierung Large Formats in Jazz bezieht sich ohnehin eher selten auf Ensemblegröße oder Orchesterfülle, gemeint ist vielmehr Großformatiges in Komposition, Besetzung und Umsetzung, oder wie im vorliegenden Fall: eine Gesamtkomposition in Teilsegmente ihrer Ensembles organisiert, bedeutet: Er selbst, Brian Landrus, ist das Orchester.

Ein Mann ein Orchester, wie er kurzerhand die gesamte Bläsersektion selbst einspielt, – auch: welch ein Aufwand es bedeutet, erstens die vielen Musizierenden zusammenzubringen, sie zweitens zu orchestrieren und dabei drittens für ein gekonntes und hörbares Ergebnis zu sorgen – dieses Album ist insofern hervorzuheben, als sich Hörgewohnheiten überprüfen lassen, da die Möglichkeitsformen von Großformaten sich häufig konventionell darstellen und hier und da sich um eigene Ideen und Aspekte erweitern lassen. Es sei hervorzuheben, dass auch dieses Album für sich steht und bei aller Spiel- und Kompositionsfreude aufgeschlossen und „mitfiebernd“ Zuhörende erwartet – in diesem Alleinstellungsmerkmal zwischen Vortrag, Konzeption und Komposition – ein Mann ein Orchester. Komponieren und Zuhören, Reinhören, sich Umhören – Big Bigger Biggest wird dabei zum Slogan, auffällig war, dass sich mit dem Ende der Pandemie Großformate geradezu anboten – als gemeinschaftsstiftendes Zusammentreffen nach der Abschottung voreinander.

Brian Landrus dagegen geht seinen eigenen Weg – Ein Mann ein Orchester. Der Erfolg gibt ihm recht. Mit Brian Landrus – Plays Ellington & Strayhorn bewegt er sich schon einige Wochen in den Jazzweek Charts der USA.

Der Clou ist ihm gelungen, ein Mann, ein Orchester, was sich liest wie ein Gag, ist in Wirklichkeit ein mehr als ausgetüfeltes und ernstzunehmendes Konzept. Saxophone, Flöten und Klarinetten bilden eine Einheit und werden von niemand anderem als Brian Landrup, Dave Stryker, Billy Hart und Jay Anderson, einem Quartet in Big Band Szene umgesetzt.

Referenzen: Paris Move | Jazz Views | Kate Smith Promotions | Brian Landrus

Plays Ellington & Strayhorn
Plays Ellington & Strayhorn
Brian Landrus
Red List
von Brian Landrus
Red List
von Brian Landrus

In order to find his own personal interpretation of the works of Ellington and Strayhorn, Landrus created a virtual orchestra composed of the musician he knows better than any other – himself. Liner Notes

Large Formats in Jazz – this does not always mean big band or orchestra or large ensemble, it also means large composition format, the phrase Large Formats in Jazz rarely refers to ensemble size or orchestral fullness anyway, it rather means large format in composition, instrumentation and realisation, or as in the present case: a complete composition organised into sub-segments of its ensembles means: he himself, Brian Landrus, is the orchestra.

One man an orchestra, how he plays the entire wind section himself without further ado, – also: what an effort it means, firstly to bring together the many musicians, secondly to orchestrate them and thirdly to ensure a skilful and audible result – this album should be emphasised insofar as listening habits can be reviewed, as the possible forms of large formats are often conventional and can be expanded here and there with one’s own ideas and aspects. It should be emphasised that this album also stands on its own and, despite all the joy of playing and composing, awaits listeners in an open-minded and ‘feverish’ way – in this unique feature between performance, conception and composition – a man an orchestra. Composing and listening, listening in, listening around – Big Bigger Biggest becomes a slogan, and it was striking that the end of the pandemic made large-scale formats an obvious choice – as a community-building gathering after the lockdown.

Brian Landrus, on the other hand, goes his own way – one man, one orchestra. His success proves him right. With Brian Landrus – Plays Ellington & Strayhorn he has been in the Jazzweek charts in the USA for several weeks now.

He has succeeded in pulling off the trick, one man, one orchestra, which reads like a gag, is in reality a more than sophisticated and serious concept. Saxophones, flutes and clarinets form a unit and are realised by none other than Brian Landrup, Dave Stryker, Bill Hart and Jay Anderson, a quartet in the big band scene.

Brian Landrus – Plays Ellington & Strayhorn