John Lurie - Painting with John

John Lurie – Painting with John

John Lurie – Painting with John

John Lurie – Painting with John

Painting with John : release 15.03.2024

John Lurie: banjo, guitar, harmonica, vocals
Doug Wieselman: guitar, clarinet, ocarina, baritone saxophone, bass clarinet
Steven Bernstein: trumpet, slide trumpet
Michael Blake: tenor and soprano saxophone
Art Baron: trombone (Season Three)
Curtis Fowlkes: trombone
Clark Gayton: trombone (Season Two)
Evan Lurie: piano (Season Two)
Smokey Hormel: guitar
Bryan Carrott: marimba, vibes (Season Two)
Jane Scarpantoni: cello
Tony Scherr: electric and acoustic bass, slide guitar
Calvin Weston: drums
Kenny Wollesen: percussion, marimba, vibes

nun ja, aus Respekt vor seinem Lebenswerk … auch weil er seiner Zeit einer der wenigen Säulenheiligen meiner Biographie war … ich einiges gelernt habe über John Zorns Spillane – wo er mitmacht: über Ironie und an Überheblichkeit, wie eigen, wie selbst, ja auch, wie arrogant und selbstgefallend, der Meister des Fake-Jazz, des No-Jazz – dieser kultischen Herangehensweise an die goldenen Jazzriffs, wo nur zählt, was Höchstleistung erzielt und John Coltrane mit Charlie Parker zu paaren weiß in doppelter Ekstase – da war und ist es wohltuend, wenn jemand den Speed rausnimmt und sich auf die Lebensgefühle dahinter bezieht.

Dass Leben auch Fischen sein kann im Boot auf einem See, mit einem Freund, noch einem oder noch einem. Stundenlang. Dass Leben auch Ausharren und Geduldüben bedeuten kann. Dass man sich trotzdem durchschlagen muss. Dass das Schwarzweiß der No-Wave Jahre im Alter zum Leben aus Farbeimern werden kann. Dass seine Stimme eine Oktave tiefer gelegt scheint. Einige sehr geglückte Passagen findest du in diesem zwei Stunden Partituren-Doppel-Werk. Doppelwerk weil: nach hinten raus war es ein Mystery Train, ein Down By Law und Stranger than Paradise – heute ist es ein bunter Mix und macht noch immer auf Ironie und: relax doch mal.

Bleib mal was Cooles. Tatsächlich unterhielt ich mich kürzlich mit einer Kollegin und stellte fest: sie kennt weder Jim Jarmusch noch John Lurie – da bei ihr das Leben jetzt stattfindet, nicht in der Nostalgie, und jetzt farbenfroh ist und nicht erst in der Erinnerung – und sie auf so etwas wie Säulenheilige verzichten kann, denn im Eigentlichen wie im Uneigentlichen ist alles ganz einfach: ein bisschen saxophone Jugend, ein paar Altersriffs auf der Gitarre – fertig ist das Stück. Nun ja. Ob es wirklich so einfach ist.

weitere Legenden:
Paining with John als HBO Serie | freejazzcollective | John Lurie Wikipedia | johnlurieart.com
Autobiographie von John Lurie rezensiert in der Taz
Die Kultfigur John Lurie im ORF.at

John Lurie - Painting with John
Painting With John
by John Lurie
African Swim and Manny & Lo. Two Film Scores By John Lurie
by John Lurie
African Swim and Manny & Lo. Two Film Scores By John Lurie
by John Lurie
Down By Law & Variety
by John Lurie
Down By Law & Variety
by John Lurie
Stranger Than Paradise​/​Plus The Resurrection Of Albert Ayler
by John Lurie
Stranger Than Paradise​/​Plus The Resurrection Of Albert Ayler
by John Lurie

well, out of respect for his life’s work … also because he was one of the few pillar saints of my biography at the time … I have learnt a lot about John Zorn’s Spillane – where he takes part: about irony and about arrogance, how peculiar, how self, yes, also how arrogant and self-indulgent, the master of fake jazz, of no-jazz – this cultish approach to the golden jazz riffs, where only what achieves maximum performance counts and knows how to pair John Coltrane with Charlie Parker in double ecstasy – it was and is beneficial when someone takes the speed out of it and refers to the feelings of life behind it.

That life can also be fishing in a boat on a lake, with a friend, another friend or another friend. For hours on end. That life can also be perseverance and the exercise of patience. That you still have to get by. That the black and white of the no-wave years can turn into life from colour buckets in old age. That his voice seems to have dropped an octave. You will find some very successful passages in this two-hour double score. Double work because: at the end it was a Mystery Train, a Down By Law and Stranger than Paradise – today it’s a colourful mix and still has a touch of irony and: relax.

Stay something cool. In fact, I was talking to a colleague recently and realised that she doesn’t know Jim Jarmusch or John Lurie – because for her, life happens now, not in nostalgia, and is colourful now and not just in memory – and she can do without something like pillar saints, because in the real and the unreal, everything is quite simple: a bit of saxophone youth, a few age riffs on the guitar – and the piece is finished. Well, yes. Is it really that simple?