Jazz must Have 1955 – 1989

Jazz must Have 1955 – 1989

1959 – miles davis kind of blue

from Cool to Modern to Free

Kind Of Blue (Legacy Edition)
Miles Davis

Kind Of Blue
1959

1959 Miles Davis Kind of Blue

Miles Dewey Davis III (May 26, 1926 – September 28, 1991) Wikipedia

The Shape Of Jazz To Come
Ornette Coleman

The Shape Of Jazz To Come
1959

Ornette Coleman The Shape of Jazz to Come : Ornette Coleman – The Shape of Jazz To Come – Ein Klassiker, dem selbst Miles Davis die Anerkennung verweigerte, zu willkürlich, zu frei, zu temperamentvoll, zu wenig strukturiert – kann ja jeder kommen. Inzwischen belegt die Aufnahme erste Plätze in den Ranglisten, von Platz 3 der besten Jazz Alben aller Zeiten bei Jazzwize über Platz 9 beim Rolling Stone Sparte Jazz und auch Platz 248 im Rolling Stone aller Platten überhaupt. Seit 2015 nun auch in der National Recording Registry, ein Verzeichnis Us-amerikanischer Tondokumente, die als besonders erhaltenswert erscheinen.

Ein Album das Grenzen sprengt und Regeln über Bord wirft. Ein Wendepunkt in der Entstehung des Avantgarde-Jazz – alles steht auf dem Prüfstein: die traditionellen Konzepte der Harmonie im Jazz, das Piano – es verschwindet kurzerhand, Akkordwechsel folgen keiner Logik mehr – ein aufreizendes Spiel zwischen den Teilnehmern, Soli verlieren ihre Bezugspunkte und werden beliebig vom Partner aufgenommen, Don Cherry im Wechsel mit Charlie Haden in Peace als Beispiel, wenn du das Märchen von der Freiheit im Jazz glauben willst, findest du auf diesem Tape eine Begründung oder die Einleitung dazu

– wer genauer hinhört, wird vor allem aber eins merken: es ist ein mehr als hochwertiges Arrangement der unterschiedlichen Fragmente, die scheinbar willkürlich zusammengefügt werden, aber doch einer inneren Stimme folgen – da ist nichts dem Zufall überlassen – sondern wirkt wie zufällig eingeworfen in ein tatsächlich insgesamt noch swingendes Gerüst, ja, in ein sogar zugängliches Spiel.

Du hörst schon Colemans einzigartiges Altquietschen, die wimmernde Katze oder wie willst du diesen typischen Coleman-Sound nennen? Es stoßen freitonale Bewegungen doch immer wieder noch auf einfache Melodien und fließende Strukturen, und doch wird die Tür weit aufgestoßen Richtung Avantgarde des Jazz. Wann Miles Davis dazu geklatscht hat, habe ich nirgends gefunden. Es wird zumindest gemutmaßt, dass einiges von Coleman in Miles Aufnahme On the Corner von 1972 einfloss (bitte: Colemans Aufnahme ist von 1959!)

english
Ornette Coleman The Shape of Jazz to Come : Ornette Coleman – The Shape of Jazz To Come – A classic, which even Miles Davis refused to recognize, too arbitrary, too free, too temperamental, too little structured – can anyone come. In the meantime, the recording occupies first places in the rankings, from No. 3 of the best jazz albums of all time at Jazzwize to No. 9 at Rolling Stone division Jazz and also No. 248 in Rolling Stone of all records ever. Since 2015 now also in the National Recording Registry, a directory of U.S. sound documents that are considered particularly worthy of preservation.

An album that breaks boundaries and throws rules overboard. A turning point in the emergence of avant-garde jazz – everything is put to the test: the traditional concepts of harmony in jazz, the piano – it disappears without further ado, chord changes no longer follow any logic – a tantalizing game between the participants, solos lose their reference points and are picked up at will by the partner, Don Cherry alternating with Charlie Haden in Peace as an example, if you want to believe the fairy tale of freedom in jazz, you will find on this tape a justification or the introduction to it

– but if you listen more closely, you will notice one thing above all: it is a more than high-quality arrangement of the different fragments, which seem to be put together at random, but nevertheless follow an inner voice – there is nothing left to chance – but seems to be thrown in by chance into an actually overall still swinging framework, yes, into an even accessible play.

You can already hear Coleman’s unique alto squeal, the whining cat, or what do you want to call this typical Coleman sound? Freitonal movements still come up against simple melodies and flowing structures, and yet the door is pushed wide open in the direction of the avant-garde of jazz. When Miles Davis clapped to it, I have nowhere found. It is at least speculated that some of Coleman’s music was incorporated into Miles‘ 1972 recording On the Corner (please: Coleman’s recording is from 1959!).

AH UM - 50th Anniversary (Legacy Edition)
Charles Mingus

AH UM
1959

Charles Mingus Ah Um – Charles Mingus (b), John Handy (sax), Booker Ervin (sax), Shafi Hadi (sax), Willie Dennis (tromb), Jimmy Knepper (tromb), Horace Parlan (p), Dannie Richmond (dr) Wikipedia

Time Out
Dave Brubeck

Time Out
1959

The Dave Brubeck Quartet Time Out – Dave Brubeck (p), Paul Desmond (sax), Eugene Wright (b) Joe Morello (dr) Wikipedia

Sonny Side Up
Sonny Rollins, Sonny Stitt, Dizzy Gillespie

Sonny Side Up
1959

Dizzy Gillespie, Sonny Stritt & Sonny Rollins Sonny Side Up – Dizzy Gillespie (tp), Sonny Stitt (sax), Sonny Rollins (sax), Ray Bryant (p), Tommy Bryant (b), Charlie Persip (dr) – Wikipedia

Blowin' The Blues Away
Horace Silver

Blowin‘ The Blues Away
1959

The Horace Silver Quintet & Trio Blowin’ the Blues AwayBlue Mitchell (tp), Junior Cook (sax), Horace Silver (p), Eugene Taylor (b), Louis Hayes (dr) Wikipedia

Moanin' (The Rudy Van Gelder Edition)
Art Blakey

Moanin‘
1959

Art Blakey and The Jazz Messengers Moanin‘ Art Blakey (dr), Lee Morgan (tp), Benny Golson (sax), Bobby Timmons (p), Jymie Merritt (b) Wikipedia

Bean Bags
Milt Jackson, Coleman Hawkins

Bean Bags
1959

Milt Jackson, Coleman Hawkins Bean Bags – Milt Jackson (vib), Coleman Hawkins (sax), Tommy Flanagan (p), Kenny Burrell (g), Eddie Jones (b), Connie Kay (dr) Wikipedia

Little Girl Blue (2013 Remastered Version)
Nina Simone

Little Girl Blue
1959

Nina Simone Little Girl Blue – Nina Simone (voc), (p), Jimmy Bond (b), Albert „Tootie“ Heath (dr), Joseph Muranyi (liner notes) Wikipedia

Home Cookin'
Jimmy Smith

Home Cookin‘
1959

Jimmy Smith Home Cookin’ – Jimmy Smith (org), Percy France (sax), Kenny Burrell (g), Donald Bailey (dr)

Penguin Guide of Jazz gibt immerhin zu verstehen, es sei ein solides Album mit einem allerdings überzeugenden Kenny Burrell an der Gitarre, Lindsay Planer von AllMusic ist da schon enthusiastischer und feiert die Meisterschaft seines Orgelspiels als nirgend so tiefgreifend wie auf diesem Record – „ein substantieller Einstieg für Eingeweihte“ – erschienen ist das Album 1959 bei Blue Note und überzeugt vor allem sonntags, wenn die Stadt im Brunchmodus ist, auch das Cover erste Klasse und einprägsam weit über die Sonntagsruhe hinaus – cool bluesig relaxed – Quelle Wikipedia

english
Penguin Guide of Jazz says it’s a solid album with a convincing Kenny Burrell on guitar, Lindsay Planer of AllMusic is more enthusiastic and celebrates the mastery of his organ playing as nowhere as profound as on this record – „a substantial introduction for the initiated“ – the album was released in 1959 by Blue Note and convinces especially on Sundays, when the city is in brunch mode, also the cover first class and catchy far beyond Sunday rest – cool bluesy relaxed – source Wikipedia

Must Have of Jazz – Durchsuche Jazz aus dem Jahr 1959 auf discogs.com [aus 17.352]

– What is Jazz SWING JAZZ