Get The Blessing Pallett
Get The Blessing Pallett
Get The Blessing Pallett
Release 20.10.2023
Jim Barr – bass
Clive Deamer – drums
Pete Judge – trumpet
Jake McMurchie – saxophone
Adrian Utley – guitar
It was twenty years ago today (or thereabouts, nearly twenty four, actually) that the key ingredients of what was to become the award-winning, internationally touring, musical potage Get The Blessing were first gathered together in a Bristolian deep-sided saucepan to begin the slow process of sweating…
Since then, the recipe has been periodically tweaked and adapted, with unexpected spicings and unlikely additions, but the basic sofrito has remained constant: the rhythm section of Jim Barr (bass) and Clive Deamer (drums), best-known for their work with the band Portishead, and the horns of Jake McMurchie (saxophones) and Pete Judge (trumpet), two of the most distinctive players to emerge from the Southwest’s vibrant jazz scene.
Another constant flavour has been the influence of Ornette Coleman’s great early quartet.
Die Supergroup aus Bristol, Schlagzeuger und Bassist sind bekannt aus ihrer Zeit bei Portishead, Pallett ist bereits ihre achte Aufnahme, und düster oder leicht abgedunkelt beginnt es, und soll schließlich der Kritik nach ihre beste Aufnahme sein – das lassen wir so stehen und fragen nicht weiter nach. Die Teekannenaufnahme Rarer Teas nämlich fand ich persönlich frecher, rotziger und auch witzig – lassen wir auch das, was interessiert dich meine persönliche Meinung, nicht wahr?
Hörte letztes Jahr, es sei eh das Beste, mit einer Band zu spielen, man kennt sich, liebt sich, schlägt sich [mit den Gedanken der anderen herum], streitet sich und rauft sich wieder zusammen und macht dann eine neue Aufnahme – die brennt einfach irgendwann auf den Nägeln.
Für unsereins gilt: Wir hier in der Nische kratzen aus den Rillen, was Staub sein soll und kratzen aus den Rillen, was knistert, und wollen immer gleich mitspielen – dürfen hier und da trotzdem die Big Brainer und die Golden Globes erwähnen und hier und da auf die ach so Bekannten aufmerksam machen, obwohl und das ist schon auch ein bisschen Cheesy Käse und so ziemlich deutschlandmüde weit hergeholt: was einmal bekannt geworden ist, tun immer alle so, als ob sie es schon kennen und reden einfach nicht mehr drüber – habe diese Aufnahme nämlich schlichtweg übersehen und herzlos einfach links liegen gelassen, klar doch, wenn man sie nicht sieht. Kann man sie auch nicht hören. Kommt ja hier keiner drauf. Tun immer so, als würden es alle gesehen haben, nur weil sie bekannt sind – liefer ich sie also hiermit nach und.
Nichts und. Sind get the blessing, die können Melodie, Steigerung, Akkordfolge, interessante Popstücke und mit Geigen machen sie auch rum, und angeblich soll man sie in keine Schublade kriegen: doch, doch, ich höre Tindersticks, Portishead und ein bisschen bewölkte Jazzriffs oder Töne – mir gefällts – und das ist dann wohl das Wichtigste an der Scheibe: ja, sie macht Spaß – soweit.
Gut für Zwischendurch. Zumal get the blessing auch ein paar andere gute Sachen gemacht haben, die anderen Aufnahmen zum Beispiel – hier:
Dieser kleine aber nicht unwichtige Hinweis: Pallett[es], das sind nicht nur Europaletten oder stapelbare Holzregale, es sind auch, schön doppeldeutig: Farbpaletten. Und so haben sie ihre Stücke mit unterschiedlichen Farbzuweisungen benannt – prima Idee : der Architekt nimmt es dankend auf und hört das alles in Farbräumen, umstellt von Holzregalen und seinem Nachhaltigkeitsjargon der Holzhausgarnitur.
The supergroup from Bristol, drummer and bassist known from their time with Portishead, Pallett is already their eighth recording, and it starts off dark or slightly darkened, and is ultimately said to be their best recording according to the critics – we’ll leave it at that and not ask any further questions. I personally found the teapot recording cheekier, snottier and also funny – let’s leave that too, what do you care about my personal opinion, right?
I heard last year that it’s the best thing to play with a band anyway, you know each other, love each other, fight, argue and get back together and then make a new recording – it just burns on your nails at some point.
For us here in the niche: we scrape out of the grooves what is supposed to be dust and scrape out of the grooves what crackles, and always want to play right along – but we’re still allowed to mention the Big Brainer and the Golden Globes here and there and also draw attention to the oh-so-famous ones here and there, although and that’s a bit cheesy and pretty far-fetched: once something has become known, everyone always pretends that they already know it and just don’t talk about it any more – I simply overlooked this recording and heartlessly left it to the left, of course, if you don’t see it. You can’t hear it either. No-one here would think of it. They always act as if everyone has seen it just because they’re well known – so I’m including it here and.
Nothing and. They are get the blessing, they can do melody, progression, chord progressions, interesting pop pieces and they also play around with violins, and supposedly you can’t pigeonhole them: yes, yes, I hear Tindersticks, Portishead and a bit of cloudy jazz riffs or tones – I like it – and that’s probably the most important thing about the disc: yes, it’s also fun – so far.
Good for in between. Especially as they’ve also done a few other good things, the other recordings for example – here:
This small but not unimportant note: Pallett[es] are not just Euro Pallets or stackable wooden shelves, they are also, nicely ambiguous: colour palettes. And so they have named their pieces with different colour assignments – great idea: the architect gratefully accepts it and hears it all in colour spaces, surrounded by wooden shelves and his sustainability jargon of wooden house fittings.