Morten Haxholm Aether
Morten Haxholm Aether
30.06.2023 Release
Aether
Morten Haxholm – bass
Luboš Soukup – saxophone
Rasmus Oppenhagen Krogh – guitar
Nikolaj Hess – piano
Jakob Høyer – drums
mortenhaxholm.com – look for it: the news
„Haxholm’s music is poetically spherical. With a dreamy blend of jazz, indie-rock, and a Scandinavian folk tone, the alluring bass lines and soaring melodies are spiritually realised in an intense, trembling interplay between the musicians (perhaps hence the band’s name – Aeather is, according to ancient and medieval science, the fifth element/quintessence, the material that fills the area of the universe beyond the earthly sphere).„
– Liner Notes
Morten Haxholm Aether
Nur die Ruhe, so ganz und gar in seiner unstillbaren Ansage – keine Aufwallungen mehr, keine fatalen Leidenschaften, trotzdem: es ist bei weitem kein stummes Verweilen oder Ausharren oder betulich abwartendes Langatmen, es ist eher eine Zwischen den Zeilen Musik. Oder eine Musik mit räumlichen Bezügen.
Einen Fehler darfst du nicht machen, nie – grundsätzlich: eine solche Musik hört man nicht nebenbei, gib dir die Zeit und lass sie wirken – es entgehen dir sonst die Zwischentöne und das Räumliche bleibt dir verschlossen.
Aus dem Jahr 2012/13 liegt das Album Quintessence of Dust vor mit Jonathan Kreisberg an der Gitarre, Ari Hoenig am Schlagzeug und am Piano: Nikolaj Hess, der auch an der neuen Aufnahme Aether mitwirkt.
Meditation ist kein Adjutant, Einkehr kein Feldherr, und Rekonvaleszenz ist nicht nur Teil intellektueller Phantasie. Musik ist kein Selbstzweck, die Öffnungen der Instrumente entstammen keiner Chemie des Körpers, das mechanische Klappern ist kein Leder auf dem Parkett – die Assoziationen aber – entstammen der Musik, sie ist kontemplativ – und kommt so meistbietend zurückhaltend und strömend, perlend oder strudelnd daher wie bei Henri Texier vielleicht oder wie im Label-Sortiment von ECM – Intensität zum Greifen nah. Du brauchst gleich auch kein Musikwissenschaftler zu sein, um dem zu folgen oder zu erliegen.
Du darfst nur nicht den Fehler begehen, die Aufnahme im Vorbeiflug mitnehmen zu wollen oder auf die Schnelle. Das Album von 2012 Quintessenz of Dust hatte ein höheres Tempo, eine zwingende Dringlichkeit, wie im Businessmodus – inzwischen haben wir einen Strukturwandel hinter uns oder stecken mitten in ihm und benötigen keine voluminösen Übertreibungen, wollen eher eine Zurückhaltung und innere Ruhe gleich Stabilität zurück, in seiner unstillbaren Unruhe.
Der in Kopenhagen lebende Morten Haxholm schloss 2009 sein Studium an der Carl-Nielsen-Akademie mit einem Master ab und studierte am Rhythmic Music Conservatory in Kopenhagen. Haxholm hat mit vielen großen Musikern zusammengespielt, er wurde auf seinem Debütalbum von Saxophon, Gitarre, Piano und Schlagzeug begleitet, das setzt sich durch und fest. Für Aether haben wir die gleiche Instrumenterung. Mit einem anderen Ergebnis.
In Equilibrium haben wir ein turbulentes Tempo, da sind viel Dampf und technische Raffinesse mit an Bord, in Aether wird das quasi invertiert, vielleicht sogar introvertiert, eine durchgängig ruhige Aufnahme mit allerdings enormem Steigerungspotential innerhalb der Stücke, es entstehen durchdringende Balladen mit der Betonung auf Melodieführung und Zuspitzung, was einen Mehrwert an Räumlichkeit und Spannung mit sich bringt. Der Nachweis technischer Brillanz ist mit Equilibrium nämlich erbracht, jetzt wird sich wichtigeren Dingen zugewendet – es geht um Struktur, Komposition, Arrangement und Raum.
Aether und Equilibrium bilden so gesehen die äußere Klammer oder das jeweilige Komplementär zueinander, schnell, extrovertiert und druckvoll die Equilibrium, zurückhaltend, ruhig und anhaltend wie introvertiert die Aether. Dazwischen hast du Vestigium (2018) und Viridian (2015). Eingebettet das Morten Maxholm Chordless Quartet mit Mads La Cour, Melissa Aldana und Morten Haesum im klassischen Quartet Saxophon, Trompete, Bass und Schlagzeug.
Den Architekten erkennst du an seinen Treppen. Musiker wie Musikerinnen an ihrem Umgang mit Balladen und ruhigen Passagen – da hat Morten Haxholm mit Aether ein großes Stück der Ruhe und Stille entworfen und umgesetzt, das dürfte sich denn so auch rumsprechen.
Vestigium 2018
Tesseract 2017
Morten Haxholm Aether
Equilibrium 2013
Morten Haxholm Aether
English Version
Only the calmness, so completely in its unquenchable announcement – no more surges, no more fatal passions, nevertheless: it is far from being a mute lingering or persevering or betulich waiting long breathing, it is rather a music between the lines. Or a music with spatial references.
There is one mistake you must not make, never – basically: such music is not to be listened to in passing, certainly not if you want it fast, take your time and let it work – otherwise you will miss the intermediate tones and the spatial will remain closed to you.
From the year 2012/13 the album Quintessence of Dust is available with Jonathan Kreisberg on guitar, Ari Hoenig on drums and on piano: Nikolaj Hess, who now also participates in the new recording Aether.
Meditation is not an adjutant, retreat is not a commander, and convalescence is not just part of intellectual fantasy. Music is not an end in itself, the openings of the instruments do not originate from any chemistry of the body, the mechanical rattling is not leather on the parquet – but the associations – originate from the music, it is contemplative – and comes as mostly restrained and flowing, pearling or swirling as with Henri Texier perhaps or as in the label assortment of ECM – intensity within reach. You don’t need to be a musicologist to follow or succumb to this.
You just can’t make the mistake of trying to take the recording on a fly-by or on the fly. The album of 2013 Quintessence of Dust had a higher tempo, a compelling urgency, as if in business mode – meanwhile we have a structural change behind us or are in the middle of it and no longer need voluminous exaggerations, rather want a restraint and inner peace equal stability back, in its insatiable restlessness.
Morten Haxholm, who lives in Copenhagen, graduated with a master’s degree from the Carl Nielsen Academy in 2009 and studied at the Rhythmic Music Conservatory in Copenhagen. Haxholm has played with many great musicians, he was accompanied by saxophone, guitar, piano and drums on his debut album, that settles. For Aether we have the same instrumentation. With a different result.
In Equilibrium we have a turbulent tempo, there is a lot of steam and technical finesse on board, in Aether this is quasi inverted, perhaps even introverted, a consistently calm recording with, however, enormous potential for increase within the pieces, there are ballads with the emphasis on melodic guidance and intensification, which brings an added value of spatiality and tension. The proof of technical brilliance has been provided with Equilibrium, now more important things are turned to – it’s all about structure, composition, arrangement and space.
Aether and Equilibrium form in this way the outer bracket or the respective complementary to each other, fast, extroverted and powerful the Equilibrium, reserved, calm and persistent as introverted the Aether. In between you have Vestigium (2018) and Viridian (2015). Embedded the Morten Maxholm Chordless Quartet with Mads La Cour, Melissa Aldana and Morten Haesum in classical quartet saxophone, trumpet, bass and drums.
You can recognize the architect by his stairs. Musicians by their handling of ballads and quiet passages – and there Morten Haxholm has designed and implemented a great piece of peace and quiet with Aether, that should get around.
Morten Haxholm Fender Bass on Descendence with Asger Techau 2019
Morten Haxholm Aether
Morten Haxholm Aether * Musicians Berlin * Morten Haxholm Aether
Biografisches: Morten Haxholm
is an upcoming Danish bass player, but he has already established himself on the Danish and international jazz scene: Graduated in 2013 from the prestigious “soloist” class education (7 years) at the Rhythmic Music Conservatory in Copenhagen (RMC), and with seven albums in his own name and several tours with his own bands (and as a sideman) in Denmark (and Europe as well), he has emerged on the music scene as a new composer and bass player to be reckoned with. Morten Haxholm is engaged in countless Danish jazz, pop and rock projects as a sideman, has an active work as a composer, and has played with countless Danish musicians: Jesper Løvdal, Claus Waidtløw, Søren Møller, Bob Rockwell, Jakob Højer, Mads LaCour and recorded (and played several tours) with international names like Lage Lund, Gilad Hekselman, Lionel Loueke, Melissa Aldana, Seamus Blake, John Escreet, Jonathan Kreisberg and Ari Hoenig.
Morten Haxholm Aether * Morten Haxholm Aether * Morten Haxholm Aether